Sommarblommor i samplantering med grönsaker




I år är första året jag har varvat rikligt med sommarblommor tillsammans med grönsaker, för att få köksträdgården att lyfta till nya höjder. Jag har eftersträvat att hylla grönsakerna med vackra smycken som dekoration med sommarblommor. Vill visa er de bästa kombinationerna av sommarblommor och grönsaker från min trädgård i år 2017.

Ovan ser ni jungfrun i de gröna med dill och dillkronor. Enligt mig är detta en symfoni av glädje som jag bara bedårar varje gång jag går förbi. Så sprött, skört och vackert.





Nedan ser ni Rosenskäran Double Click Cranberries tillsammans med Grönkålen Red Russian
Båda nervpirrande vackra.





Blå Snokört och Grönkål och brevid har jag Palmkål. Tycker snokörten fyller upp bra undertill och ger ändå utrymme åt grönkålen. Snokörten har bjudit på en glädjande färgprakt med sin intensiva blåa ton. Denna blir nog en återkommande favorit.




Här har jag Störpurpurbönan Blauhilde och nån annan stör böna (som jag inte minns namnet på) tillsammans med Höstaster, framför dem har jag en rödsträngad syra (den odlar ja mest för att den är vacker, tycker inte speciellt mycket om smaken, men vem vet kanske ja lär mig).  

Höstaster är en nybekantskap för mig, och vi blev vänninnor direkt. Hon bjuder på sådan skönhet när man får ta in henne till fikat, att hon lyser upp hela rummet när hon ståltserar i vasen på köksbordet. En primadonna i plymhatt är vad hon är. 
Underbar!




Men man kan inte glömma sin trotjänare år efter år. Ringblomman. Hon är den där bästa vännen du aldrig vill förlora, men som kanske ibland stjäl blickarna lite väl mycket med sin genomslående oranga färg. Jag har lite svårt för den oranga nyansen, men jag vill ju behålla henne år ut och år in för sina fina läkeegenskaper. Hon är overderlig i mina teer och i husapoteket. Här gör hon sällskap med herr Bondböna.


Men nästa år så får ringblomman nog en kompis i form av fröken Rosa Blåklint som jag har på ett annat ställe. Tycker de två i kompination lyfler varandra i färgintensitet. Blir som en karamellburk i odlingsbädden.



Rosenskäran Candystripe  har jag tillsammans med persiljan. De funkar bra tillsammans men kanske inte som bästa vänner. Dock tar inte rosenskäran och hänger över persiljan, vilket jag var lite rädd för. Så de funkar relativt bra i kombination med varandra.

Men spröd och vacker är hon minsann min sKära.


Här är en relativt fin kombination av den sköra Sommarslöjan tillsammans med Red sallad Bowel och en ekbladssallad. Hon flirtar ganska näpet med herr röd och herr Ek.


Rosa blåklint har fått samsas med herr purjo i år. Tycker de rosa tar fram så fint den silvriga tonen i purjon, men hon tränger inte sig på för mycket i hans bädd ändå. Men hon tar lite stöd av honom när hon blir lite för lång och trött.


Är de här inte vackert, så säg mig vad som är?


Stjälksellerin och mangolden får backup av Linne´Tagetes. Men den låga solrosen känner nog sig inte hemma i detta gäng. Hon får nog komma tillbaka i annan kombination nästa år.


Vilka är era bästa kombinationer av sommarblommor och grönsaker?


Kommentarer

  1. Va fint! Jag har ju inte odlat så mycket sommarblommor tidigare, men iår gjorde jag ett undantag. Eftersom jag hade utrymme på lotten så ville jag testa lite nya sorter... har på känn att det blir ännu fler nästa år ;)
    /Kitty

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg